Monday, May 17, 2010

Buku resipi memasak yaya



Yaya kembali bersiaran di blog selepas 2 anak terunanya tidur, phewwww... adam buat susu pun suruh mama buat tak mau kak dewi buat. Ingat pakai maid nak mudahkan kerja haku. Si adam memang begitu kalau saya ade rumah mama mandikan, mama buat susu, mama wash adam poo poo. Cukup update pasal anak dan sekarang nak cerita dan bagi resipi yang dah lama berhutang dengan yaya blog readers. Ya ampun jua, sekian lama baru aku nak post resipi ini...
Sebelum bentang resipi saya nak menjawab beberapa pertanyaan pembaca blog saya, kalau saya cerita pasal masak-masak, saya jarang letak resipi sekali. Bukan kedekut resipi macam bree van de kamp desperate housewife. Tapi resipi saya ini takde sukatan yang betul macam dalam tv atau internet, lagi-lagi kalau resipi yang belajar dari mak saya, tak tau nak terang lengkuas banyak mana contohnya. Saya lagi senang kalau kawan atau blogger yang mana ade no telefon saya tu call "yaya aku nak datang rumah ko nak belajar masak laksa johor". Senang hati saya - praktikal dan teori sekali gus jalan :)
Wehehehhe gambar kat atas tu buku resipi saya dari saya tingkatan 2 maknanya dah 14 tahun usia buku tu. Kalau buku masakan saya tu hilang boleh menangis saya dibuatnya. Resipi kegemaran saya ade, resipi turun temurun dari keluarga mak ade, resipi dari auntie saya -resipi buat kek coklat yang tak payah kene kacau dalam mixer mahu pun manual mudah bangat!. Oh..Oh...Oh jangan salah faham, 2 buah buku yang bertulisan jawi tu mak saya punya. Buka mak saya lagilah pulak bepuluh tahun dah usia die kan. Buku tu mak mula ade semasa zaman remajanya macam sayalah, tulisan jawi lagi tu. Nasib baik aku pandai baca jawi boleh la amik resipi dari mak.
Okeh ini resipi Udang masak rempah turun temurun dari mak
Bahan-bahan
1 paket kecik serbuk kari udangBlockquote
Lebihkurang 12-15 ekor udang
Serbuk cili ikut suka pedas nak banyak mana
kerisik setengah biji kelapa (sila buat kerisik sendiri, yang beli punya tak sedap)
Santan setengah biji kelapa
Serai 2 batang dititik
2-3 asam keping
8 biji Bawang merah
5 biji bawang putih
kunyit dan halia
Sila blender sekali semua bahan yang bewarna biru
Cara-cara:
_Tumiskan bahan yang di blender
- Kemudian masukakn kari paste dan cili paste, tumis sekali.
-Masukakn udang gaulkan dan masukkan santan.
- Masukan kerisik dan titik serai.
- Masukan asam keping dan garam
Sila refer gambar masakan di entri ini
* Pertama kali masak Pizza semasa saya tingkatan 3, abangngah comment "roti pizza ko ni tebal sangat la, kalau nipis sikit ok". wahahaha... ingat sampai sekarang... cakap pasal pizza dah lama saya tak buat pizza...
*Isabelle, aku gembira resipi lasagna aku membantu ko.... ;)

8 comments:

isabelle said...

aku baru ketaq nak try resepi udang ni..sekali pesanan penaja kata kena buat kerisik sendiri...adehhh... bila la aku nak masak udang ni? hehehe

yes, yaya...it works like wonders all the time! mmg kelasss... kembang kempis hidung mak bila org puji. maka hidung tuan punya resepi harus double kembang. hnss hnsss

zeta said...

best..ada buku resepi dari age 14..kagum2... :)

Nurul Diana@Mama Adam + Aidil said...

kagum tgk buku resepi yg old skool ... sure mmg byk info berharga kt dlm buku tue ;-)

azzamoro said...

kene try resepi turun temurun ko neh before aku bersalin.. muehehe

aieesha.salleh said...

Wow. Yaya punya buku resepi dari yaya tingkatan 2. I tabik you lah. :)

LIP (^_^) said...

pandainye masak..huh, teringin jadik supermom who can cook very well..

yaya said...

isabelle:
hidung aku sedang kembang kempis neh ;) kekkekeke...

zeta:
kegemaran saya memasak tapi tak terror mana pun, suke jek lebih...

diana:
kertas kat buku tu dah kuning, nak simpan utk ank plak, eceh...

azza:
kalo tak sempat alamat habis pantang la ko masak. try tau...

aieesha:
ahaaa.. biasa2 aje...

lip:
u pun bleh masak juga...

Am said...

wahh...menariknya...nnt bleh try..lepas ni kuarkan la resepi2 camni lagik..susah nk cari tauu

slalu berangan yg bila syira dah besar nnt kalo dok hostel dia nk makan 'makanan kedai', bukan masakan ibu...tu yg rasa sedih...harus blaja masak dengan gigihnya dari sekarang spy yg dia nk nnt adalah masakan ibu :D