Tuesday, March 16, 2010

Entry masak-masak


Eheheheh... saje buat entry masak-masak. Ini beberapa masakan yang saya masak pada bulan ini. ermmm dah lame tak buat entry masak-masak neh...

Sebelum masuk alam "berpantang" selama 44 hari nanti, maka saya mengambil kesempatan masak dan makan seafood. Enjoy habis makan! bertambah enjoy bila suami cakap sedap..... :)



Lala antara salah satu seafood kegemaran saya, ala senang jek masak ni cili basah, garam, bawang putih & halia blender pastu gaul dengan lala dan rebus. Sepatutnya potong kecik2 bahan2 tadi tu tapi saya suka blender cos rase akan lagi mesra....



Lala dah siap, sup ekor pun dah siap, oh kalau ade sup mesti ade cili kicap untuk hubby, telur goreng dan ulam-ulaman. Berpeluh-peluh hubby makan, isteri tersenyum!






Ha, ini pulak udang masak rempah, memang kegemaran saya dari dulu. Kalau mak saya masak baru masuk part menumis jek hati dan perut ni dah menggelinjang tak sabar nak makan. Ini merupakan resipi turun temurun dari keluarga belah emak. Bila kawin dengan hubby, saya masak untuk hubby, hubby pun cakap sedap 2 thumbs up :)


Seekor udang sudah terbaring melengkar dalam pinggan sedia untuk di ngap! yummeh!




Ini pulak beehoon goreng untuk breakfast di pagi sabtu. eh ini bukan saya yang masak tapi hubby. Oh hubby buat surprise kat saya. Malam sabtu tu saya kene diarrhea, tak tahan wei 2 pagi gi bilik air, setengah jam kemudian pergi lagi, adelah dalam 4 ke 5 kali malam tu dok ulang ke bilik air... penat badan. Ni semua mesti makan kat office siang tadi agaknya. Hubby tolong pegang perut saya dan selawat baca doa, baru lah lega sikit. Saya bagitau kat hubby yang saya tak larat nak buat breakfast untuk esok, saya cakap nanti kita beli roti canai jek la ye b. Lepas subuh saya tidur terus terlajak sampai pukul 9 pagi.

Bangun tido sebab bau orang masak sangat sedap, maklumlah bau orang menumis bawang kan sedap. Buka pintu bilik saya ke bilik komputer ingat hubby dalam bilik tu. tengok screen komputer website resipe beehoon goreng. Saya terus ke dapur dan senyum tengok hubby tengah bersilat masak beehoon goreng. Rupanya lepas solat subuh die sudah ke pasar. Thank you b, beehoon goreng u sedap!


Chef on that day!



p/s: Nanti saya update cerita gi fitting baju untuk contest "ibu hamil menawan 2010". Saya sangat suka dengan sponsor baju untuk contest ini. Pandai karangkraf cari sponsor.

14 comments:

fizamior said...

aku rasa la kan, keturunan adik beradik lelaki dorang ni mmg pandai masak la kot kan... ekekekeke...

abg am, bila pulak nk masak utk kitorang... :))
meehoon itu nampak menawan kalbu....

Mrs.R @ Emi said...

siyes..beehogoreng itu nampak sgt2 yummeh....bagussss la hubby u

Jua Zulkef said...

sudikah kiranya hamba berkongsi resepi udang itu?
sudikah?

fiza said...

Yerlah yaya, silalah berkongsi resipi udang tu, nampak sedap.

isabelle said...

wahh..pandainya husband u masak!!!and i think it's sweet sbb dia smpi cari resepi kat internet. Cute!

tingat masa i ada bleeding early pregnancy dulu, Dr suruh rest. berpeluh2 tgk mrhubby masak...tak smpi ati!

cant wait to read about the fitting session!

salzahari said...

sudah..sudah...i sudah teringin itu lala dan udang. hantar sepinggan ke sini! nanti i mengidam..hhehee...

salzahari said...

ckp psl hubby masak,mlm tadi my hubby msk ns goreng for us..huhhu, sedap bau belacan tapi lps makan,terberak2! hahaa..x tau apa x kena. Tapi our doter,ok je?!! perut kami yg tua ni kot dah season...

yaya said...

fiza:
ahahahah... abg am ckp nuar lagi terror masak... itu bee hoon sudah ku bagitau sama tukang masak korang mau mkn...

emi:
hehhehe... nasib kene diarrhea pada hari tu... dpt merasa mkn bee hoon goreng.

jua:
sudi wahai jua, nanti aku tempek resipenya...

fiza:
akan ku kongsi, dun worry...

isabelle:
hahhaha, usaha gigih dr suami itu juga pasti bikin hati mu cair...

salzahari:
sesekali perut mak ayah pun nak ngade2 gak... hehhehehe...

Lady of Leisure said...

wow nampak sedap2 menu ni semua esp tang siput lala tu...

gO mi NaM said...

ada iklan yg diklikkan tanda saguhati kat tuan tanah..ngee...

MAMAFAWWAZ said...

best-best nya yang u masak...rajin nyer..i yang tak pregnant ni pun malas nak masak..hehehe

yaya said...

lady:
sedap dan pedas kata suami saya...

go mi nam:
terima kasih sangat, tuan tanah tersenyum baca komen anda. insyallah akan buat kunjungan balas...

mamafawwaz:
hahhahah... i jarang dapur tak berasap sebab suami suka makan dan saya pun suka masak untuk suami dan anak2.

::fadxieza:: said...

yum3...
terasa lapo plak petang2 ni..
hehe..

MAMA LIZA said...

ermmm, sedap betul lauk pauk ni yaya, Udang is oue of my kids favourite, kongsi2 la resepi udang tu yaya....:D. Nampak sangat menarik