Saturday, September 26, 2009

Terkejut buka blog sendiri

Saya terkejut buka blog saya sendiri bila tgk entry sebelum ni yg bertajuk "teaser raya 2009". Fuh terror betul b meng update blog isteri mu ini. Hari tu b cakap blog u lama tak update, saya jawab, b tolonglah updatekan.... Nah... sekali bebetul dia update kan...
Meh sini saya cerita kenapa lama tak update blog waktu Hari Raya ini....
Malam raya, hari raya pertama hinggalah hari raya ke tiga memang la kami sibuk yang amat kerana tawaf satu kampung hubby ke rumah saudara maranya, dah memang itu aktiviti rayakan.... Makanan sentiasa berisi dalam perut, air tok sah cakap bewarna-warni masuk badan.
Hari raya keempat kami dah pulang ke rumah denagn harapan saya nak update blog dan transfer gambar yg hampir berjumlah 2000 pcs itu. Dalam perjalanan pulang ke rumah adam tiba-tiba demam panas.... Petang tu puas cari klinik tapi masih tutup kecuali satu klinik india yang kami tak pernah pergi....
Masuk klinik saya tunjuk kat doktor yang adam ade bintik-bintik merah di kaki dan tangan malah ade banyak ulcer (mata ikan) dalam mulut adam, bayangkan ye lebih kurang ade hampir 20 ulcer dalam mulut adam, anak saya langsung tak boleh makan malah mengamuk dan asyik menangis. Doktor kat klinik sahkan adam kene penyakit kaki, tangan dan mulut. Terkejut beruk saya..... tapi doktor tu bagi ubat ntah hape-hape.....
Oleh kerana risau sangat, keesokannya saya bawa adam ke Hospital Ampang Puteri dan doktor memang confirm adam sakit Kaki tangan dan mulut lebih senang saya panggil FHM (Foot, hand and mouth disease). Doktor cakap penyakit ini tak merbahaya cuam ia akan berjangkit, mungkin adam dapat jangkitan ni semasa di kampung b, tapi paling kesian bila tangan adam kene cucuk dengan jarum untuk ambil darah buat blood test. Kami pun dah baca mengenai FHM di internet dan jenis yang adam kene ni tak merbahaya, cuma saya paling kesian sebab adam tak boleh makan, kalau kita orang dewasa ada 2 biji ulcer dalam mulut pun sakit rase semua nak marah ape tah lagi budak kecil macam adam yang ade hampir 20 ulcer dalam mulut. Memang penat, letih dan sedih melayan adam yang kesakitan.
Hari ni syawal ke tujuh alhamdulillah adam beransur pulih. Saya semalam kene gastrik menahan sakit masyaallah!. Aduh macam-macam terjadi, dugaan dari allah.... Hari ni dan esok kami akan keluar beraya dari pagi sampai malam untuk memenuhi jemputan.....
Saya akan postkan gambar raya kami di next entry sebab gambar semua best!
Selamat beraya!


13 comments:

okinokiyo said...

yaya,siannya adam..ish aku dpt bygkan la kalau dia cranky sakit dlm mulut tu..


anyway selamat hari raya

Farah said...

siannye adam..ade 20 ulcer aihh kite kalau yg dewasa pon rasa nak mengamuk..semoga cepat sihat...

.small shoes. said...

oh.. siannye adam... FHM tu mg senang sgt berjangkit. well hope dia dh recover.. u guys take care ok!!

Nurhayati said...

siannya adam.. nak plak ulser tu sampai 20 aduhhhh.. mmg perit sangat. sabar yer mummy. get well soon dear.. nanti dah sihat leh collect duit raya yerk

achee_b165 said...

Selamat Beraya Jugak kepada kamu sekeluarga...

~kami masih beraya sakan di kampung halaman..hehehe...
KL esok aku pulang!!

~p'na mama oja~

zarin said...

siannya adam..
my dotter pernah kena sakit ni masa she was 2 yr old
memang sian coz tk boleh nk makan n nk minum pun susah
anyway, get well soon ye adam

Jiey^Mien said...

Alhamdulillah dah beransur baik..
Kalo dah sakit2 nih, mood raya harus terlarik sket..
*sigh*

gee ryder said...

cianye adam xdpt brya sakan
Get well soon adam!

Queen said...

sian u ..sian adam...

masa baca adam ada 20 ulser dalam mulut tu pun i dh rasa ngeri....

mesti sangat sakit..

get well soon adam..

takpe...nanti dah sembuh boleh beraya lagi...

yaya said...

okinokiyo:
Mmang cranky giler, aku pun dah tak tau nak wat ape.... slmt hari raya juga...

FARAH:
tHANKS FARAH!

FATIN:
ha'ah FHM tu senang berjangkt n tak tau dpt dr mana cos balik kampung memang ramai budak...

YATI:
Hhahhha... collect duit raya... paling penting adam sembuh cepat...


PNA:
Wah pna beraya sakan di kampung jgn lupa post gambar d blog...

yaya said...

ZARIN:
Dotter u pun pernah kene FHM yeh, aduh memang perit....

JIEY:
Ha'ah 3 hari mood raya hilang kejap, dah baik barulah menyengkit anak beranak...

GEE:
Thanks gee for da wishes...

QUEEN:
Adam: Thanks auntie! slmt hari raya!

iEfa said...

yaya ..nwey ma doter nyer gelaran pon yaya :p

know ur blog from dyla..arituh citer ngan dier ma doter kene FHMD tuh...huhuh ni baru ari ke3...adam kene baper ari eh..sgt tk tenteram hidup..maisarah asyek nangesss jek...n 1 arini tk makan aper pon..mnm vitagen jek...huhuhu ur dokter bg ubt aper jek...arituh bawak maisarah jumpe paed...dier bg ubt spray ubt sapu n panadol tahan saket...tp ader xtra ubt or aper2 care ker u buat...klo ader sms me...rase nk bukak blog ni th biler laa ni...esok kot...arini mc ngadap maisarah...huhuhuh 012 3555259

CiKaYu said...

syukur adam dah sihat. tak leh imagine kalau anak yg kena mmg kesian sangat.