Tuesday, August 4, 2009

Gemoknya ko ni, amboi ayat....


Tajuk kat atas tu saya tujukan pada diri saya sendiri, kalau bagi kat hubby ayat kat atas tu dia dah immune, tak kisah, tak kecik hati, tak masuk kepala, tak pikir tapi tu kalau saya isteri dia yg cakap pada dia la. Saya notice saya dah gemuk sekarang ni, macam mana saya notice sebab saya sarung seluar jeans saya dah ketat bahagian pinggang, huargggghhh menjerit saya, hubby tanya, "eh u kenapa yang?", b camne ni i dah gemuk, tengok ni jeans kat bahagian pinggang i dah ketat". B balas, "Alaaaa.... mana ade.... tak gemuk lah u ni, gemuk lagi b....." Allah hu akhbar, b memang la gemuk, sebab i suruh u kuruskan badan b tak mau... daftar gym kat seribu pun b tak gi, daftar buang duit jek lebih, baik bagi haku shopping.
Seumur hidup sayakan saya tak pernah diet, okeh fine saya menipu. saya pernah diet atau perkataan yang lebih sesuai "jaga makan" semasa saya form 5 dulu, saya minum green tea. saya rase saya chubby time tu. Pastu bile masuk universiti berat saya jadi 39kg, gile kecik cam budak sekolah. Bila dah kerja beransur jadi 45kg. Lepas bersalin kan si adam berat saya jadi maintain 47kg tak mo turun dan takmo naik. Saya masih makan sesuka hati tanpa rase bersalah atau bimbang, nikmat betul menikmati makanan ni tau...
Walaupun rumah saya ade penimbang berat badan, saya tidak pun tgk weight saya setiap hari, budget kurus la tu, saya akan check dalam sebulan sekali atau 2 kali, takde kesedaran betul saya nikan. Tapi bila sarung seluar jeans rase lain macam, tu petanda buruk la tu wahai yaya. So saya akan kembali "jaga makan". Hikhikhik... kalau berjaya cos susah betul nak lawan nafsu makan ni tau. Cepatttt... kita semua kene berusaha!

12 comments:

okinokiyo said...

bab ada penimbang tapi xtimbang diri sendiri tu aku ler..siap berhabuk2 lgi ada lah..hehehe

MN said...

mari minum green tea. :D
i selalu psycho diri, kalo penimbang tu menunjukkan berat i naik - i akan kata "Nak kena calibrate penimbang ni..."
:P

az1ra said...

Yaya,
kalau aku berat macam hang, gerenti umah aku takder penimbang.. gemuk apanya 47kg...

yaya said...

MAI:
Gimme 5 bebeh!

MN:
Psycho diri, wow berjaya ke...

AZIRA:
Mak sentiasa nak slim melim kalau bleh..... muahahahha.....

irvanqiesy said...

yaya...sy jarang timbang sbb takut xleh terima kenyataan...hahahha...dr berat sebelum ni mmg byk beza...sebelum kawen berat 45kg,da bersalin irvan 58kg now 60kg...haahaha...tp ni berat ideal...so control mkn skit2 jelah...

isabelle said...

betul kan yaya. sbb x pernah gemuk ni la kita melantak x hengat donia.
sekali kau...
bila dah perasan gemuk skit, mula la gelabah.

tapi susah la nak diet, sbb x pernah kontrol apa yg nak dimakan.

btw, green tea tu really helps ke?

Mama Adib said...

ku dulu (tahun 2007 dan sebelum2nya) berat maintain 45-47

skali masuk 2008 dia main no 52 lepas tu tak reti2 nak turun, huhuhu last sebelum preggykan bb 54.5

ni dok fikir mampu ke ku dapat smula angka 45-47 ituh.

uwaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Nurhayati said...

tak pernah diet, walaupun dah gemuk.. sangat tak pandai mengkontrolkan nafsu makan yang membuak2 ni huhuhu

pakai jeans pun dah ketat jua weh.. ketat tang peha.. hampeh tul

.small shoes. said...

eyh beb! ketat tang bontot takpe. nmpk mantap! hahahah.. jgn ketat kat paha.. mcm i!! hahahah..
i pon nk kna jg mkn gak... dh ade excess lbih kat bhgn pinggang la pulokkkk... sigh!!

yaya said...

IRVANQIESY:
Klau masih berat ideal, ok latu...

ISABELLE:
Green tea sesuai dgn i tapi depend ikut body masing2 kot....

MAMA ADIB:
Haruslah dapat berat badan mu semula...

YATI:
Ketat pakai jeans kat belah peha yg paling geramkan...

FATIN:
Cepatttt fatinnnn.... kene berusaha jaga makan.... i ni pun sama...

FaizAmYAirieL said...

hahhh??? 47kg??? alahaiiii halusnyeee ko yaya....sy nak sgt berat tu tp mungkin kene pegi slimworld diet habis habisan baru dapat berat camtu kot...ngee....

Mommy Stephanie Liah And Daddy Remy Rizal said...

wow!ur 47kg!!i anak dara pun 52,now dah 55kg dari 80kg.lol.maube im chubby and tall kot.not fat..tp kalo u ckp u 47kg..trasa lah i gumuk ;( NO NO.