Thursday, August 13, 2009

Elak H1N1





Semalam saya pergi bank, berborak dengan orang bank yang mengatakan anak dia berumur 8 tahun mengidap athma, budak perempuan itu demam panas, batuk dan cirit birit, bawa anaknya ke hospital ampang, dia cakap hospital ampang memang penuh sangat, berjam tunggu sampai pukul 2 pagi, bila tiba turn dia nak periksa anak, terus doktor hanya bagi ubat dan suruh balik, dia minta doktor tahan anak dia di wad kerana keadaan anaknya sangat lemah dan kritikal lagi-lagi ade athma antibodi tak kuat. Doktor cakap "kami akan hanya tahan di wad jika demam anak awak lebih 40 darjah celcius, cirit birit dan muntah yang sangat teruk, kuku dan mulut biru baru kami considered tahan wad". Perghhh dalam hati saya kalau macam tu keadaanya baru ko nak tahan wad, dah nak mati namanya tu.

Mungkin keadaan di hospital pun dah sarat sangat. Di office kakak saya kalau sesiapa yang tak declare diri dia H1N1 dan didapati mengidap H1N1 akan diberhentikan kerja serta merta. Adoi keadaan makin parah sekrang ni. saya baca suratkhabar hari ni megatakan angka kematian meningkat 44 orang dan negeri yang paling kritikal ialah selangor, melaka dan johor dan negeri yang belum ade kematian Terengganu, Kelantan dan Pahang.

Tadi saya pergi farmasi di sekitar Pusat Bandar Damansara, semua kehabisan stok "face mask". Aduh risau betul saya masih tak dapat beli face mask. mari kita berdoa beramai-ramai agar H1N1 ini terhapus secepat yang boleh, Ya Allah bantulah kami dan hindarilah kami dari H1N1, amin.

5 comments:

c'sue said...

sis, maybe you can check this out: http://galuhcendrakirana.blogspot.com/2009/08/doa-elak-penyakit-h1n1-sekadar.html

sekadar berkongsi :)

Jiji said...

Yaya ada kawan yang carik asal usul doa ni.. katanya takboleh di amalkan kerana terpesong.. dalam doa tersebut bukan mintak pada allah.. tetapi pada mahluk allah. jangan sebarkan!

fizamior said...

yaya...bestnye gi cuti2..cantik sgt gambar..pandai abg am amik..hmmm yaya pon santek jugekk..hehehe...sory la dah lama tak online...hmmm camne nak wat link2 tu ye..buta IT betulla aku ni..kuikuikui...

yaya said...

c'sue:
thank babe!

JIJI:
Oh better aku padam yek...

FIZAMIOR:
Nanti yaya tolong, kita YM

salzahari said...

mai sini, i bagi :p skrg dah mahal woo...hahhaa..tp dia eloknya pakai tukar tiap hari (disposable).tmbh kalau u ada "Influneza-like Ilnesses" (ILI).

anyway, kalau kita bkn golongan berisiko..jaga je sendiri, jgn pegi tmpt ramai irg dan kalau gie, pakailah face mask. kalau saja2 dmm pegi check, mmg hospital takkan kisah. lagipun nti lagi u ter"expose"!