Sunday, July 19, 2009

Saya nak minta maaf...


sebab saya lupa nak post entry resipe lasagna saya yang tak seberapa itew, commenters yg minta dan tunggu resipe tu, sekarang gak saya postkan.... Tapi saya explain ikut cara saya lah yek...

Lasagna
Boil la seperti biasa, biar al-dante jgn over cook nanti lemah gemalai...
Roux
Okeh memula kene buat roux, roux ni as a thickening agent kepada bechamel sauce kite.
cara buat butter cairkan dalam pan pastu masuk tepung gandum biasa (soft flour ye) letak dalam pot, agak -agak la nisbah dia lebihkurang hampir sama. Gambar google la, hari tu lupa nak amik...
Bechamel sauce
Okeh bechamel sauce ni mudah aje panaskan fresh milk dalam pot ( small heat bebeh) pastu masukan onion piquet, camne nak wat onion piquet tu mudah jek, amik onion cucuk dgn clove dan bay leaf. camni rupa onion piquet, this is to get aroma.... sedap wo, baru la lasagna yg high quality, ceeeewah...


Onion piquet

Pastu bile fresh milk tu dah agak didih sikit dgn onion piquet, masukan roux tadi sedikit demi sedikit dan make sure api tak besar nanti meggelabah korang, make sure dia tak bergentel, kacaukan dia until dia nampak pekat macam gambar kat bawah, hahaaa yg bechamel sauce saya sempat snap gambar arituh. macam ni rupa bechamel sauce.... (sesetengah org makan lasagna di pizza hut, layer kat atas sebelum cheese disangka cheese jugak, it actually bechamel sauce sebab tu gemok makan italian food selalu which is consist of milk, butter and fresh milk kat bechamel sauce tu, huarghhh tak nak gemok....)

Bechamel sauce




Lasagna sauce
Lasagna sauce ni variety, u nak nak buat meat sauce ke, seafood sauce ke atau chicken sauce up to u, tapi lasagna saya suka sauce daging,. Method nak buat sangat pelbagai ala macam buat sos spaghetti. Saya ade 3 style buat sauce ni daripada yg rumit, sederhana hingga paling mudah, kalau yg susah tu memang rase dia original habis tapi renyah. Pada hari saya buat tu pagi sebelum gi kerja so saya pakai prego jelah, ala yg senang sgt instant tu, sauteed shallot and garlic masuk bay leaf than masuk preggo dan daging pastu bubuh herb yg sesuai seperti thyme. wallah...
Layer method
susunkan lasagna pasta yg dah boil tadi dalam pilihan mangkuk sendiri camni:
1st layer: pasta lasagna
2nd layer: lasagna sauce
3rd layer: pasta lasagna
4rd layer: lasagna sauce ( bleh ulang lasagna pasta lagi b4 letak bechamel)
5th layer:bechamel sauce
last layer:mozarella cheese
Bakar dalam oven atau microwave...
Ulang lah berapa byk kali yg u all nak ulang...
Kalau healthy lasagna letak spinach yg dah boil dan mashed pastu letak kat layer ke 4....

Lasagna saya ari tuh.....

Licin satu ofc masuk perut, Selamat mencuba.....

kalau takut nak cuba meh datang umah saya ajar sambil pegang rotan buluh.... :)

9 comments:

Farah_W said...

sebabkan lasagna ko nila aku pegi carik lasagna kat italianese..weii,onion piquet tu teringat time study dulu...

yaya said...

Wahahahhaha...
Banyak dah lupa.... tapi lasagna n pizza aku start masak mase form 4 dulu tapi bertambah upgrade bile belajar sama2 dulu.... wallah!

precious innocent said...

u nie rajin tul masak... awat la haku malas nih!!! nasib baik laki ku totap setia dgn i... kalau silap2 dia dah lari dahhhhh

-mama emma-

yaya said...

EMMA:
Takdelah rajin mana pun emma, ikut mood gak.... tapi kalau boss besar nak roti jala sepuloh setengah malam macam semalam, mak ikutkan aje....

fazla said...

yaya,,setap la lasagna tu!!..dahla kite pose hari ni...uhuhuhuh...nt wat jgn lupe ajak kite dtg umh awk ek...eheheh...

.small shoes. said...

waaa.... bagus aa Yaya... anytime boss mau.. rajin btul ek u masak.. huwaa..bile la i nk rajin mcm u..

so.. resipi lasagna dah ade... nak cari time aje.. mana aa nak cr time nk buat??? =P

thanx beb!

isabelle said...

elok sgt le kau dah post entry ni, yaya. dah bjanggut laki aku tunggu aku masak lasagna.

ermm...mula la gatal nak gi beli barang dah nak try.

kalo 1st try x jadi, aku p belajar dgn hang ye?
kena rotan pun, rotan la....

yaya said...

FAZLA:
Meh la datang fazla, pintu terbuka luas....

FATIN:
Itu bos kalau minta tak sampai hati tak masak, itu pasai badan bos kemain bolatttt...

ISABELLE:
Cubalah isabelle, kalau nak aku ajar hang, anytime..... rotan buluh bikin gempak jek... ngeee..

achee_b165 said...

wahh.. rajin tuh.. huhuh

saya suka lasagna.. tp nak buat malas.. slalu pegi pizzahut jer oder..kikiki... p-na klu western yg simple2 bole la lagi..huhuh

~p-na mama oja~